Tuesday 23 January 2024

Genting berhantu jumpa pontianak dari kereta kabel?

08012016

Merayau dalam shopping mall sudah jemu.Naik Genting Highlands tiap bulan pun tak apa asalkan dapat merasa angin sejuk.Tenang minda lapang fikiran.Jom kawan kita naik Genting.Kawan aku sporting mudah kira pergi mana pun ok selagi selamat pergi dan balik.

Aku nak cerita kisah throwback 8 tahun lepas ke sini.Kebetulan jumpa gambar dalam telefon samsung lama so wow eh rindunya😇 saat ini

Tak silap aku kami bertolak pun sudah waktu petang selepas zohor bas pukul 3 petang.Keadaan dalam bas memang lenggang hanya ada beberapa penumpang tidak sampai 6 orang.Sebab hari biasa bukan hari minggu.Tapi tengok juga kadangkala bas penuh.

Bas berhenti di Goh Tong Jaya.Naik kereta kabel pun seronok sebab tak perlu berasak dengan ramai orang.Kami dapat duduk hanya berdua di dalam gondola.Wow best ada privasi enjoy lihat pemandangan bukit-bukau nan menghijau.

Kerusi banyak kosong.Dalam 7 penumpang sahaja rasanya di dalam bas.Bagus juga boleh berborak kuat-kuat hahaaaa

Kalau bernasib baik boleh nampak kambing gurun di sekitar kaki bukit.Aku pernah nampak beberapa kali sebelum ini

2 buah bangunan putih ini ialah Ria Apartment.Nak sewa sekeluarga boleh masak-masak.Pekerja asing pun ramai duduk di situ.Bangunan pun dah usang.

Ini pula quaters bomba.Ada balai bomba di sini.Kadang-kadang aku terfikir betapa takjubnya binaan bangunan yang ada di puncak bukit genting ini.Pandai jurutanah dan juru ukur membuat bangunan yang kukuh.Siapa sangka puncak bukit dijadikan tempat rekreasi.Lim Goh Tong memang 👍

Seronok dapat duduk ambil angin petang.Sejuk....

Makanan di Genting yang boleh masuk tekak hanyalah Marry Brown.Walaupun 1 set hidangan boleh cecah rm21.Makanan lain diragui halalnya faham sajalah.Cari restoran makanan segera seperti Kfc,Mac Donalds.Sebab itu kami suka bawa makanan ringan dari KL naik atas.Sebotol air mineral di sini dah rm4.Harga dua kali ganda.

Ok lah syukur ini pun dah kenyang dan tahan perut hingga malam.

Papan tanda hijau di atas tertulis tempat-tempat yang ada di sini.Anda boleh semak untuk kemudahan.

Cuaca sudah menginjak waktu senja 7.30 pm.Keadaan makin berkabus.Pemandangan gambar dari tepi tingkap kaca hotel first world.Aku suka view bukit-bukau menghijau sejuk mata.Depan sana tu ada Amber Court tempat yang dikatakan berhantu.Entah ya ke tidak.

Di lobi plaza First World ada pameran lukisan kartun mural dan dekorasi masyarakat cina sempena tahun baru cina yang akan disambut pada bulan Februari.

Bilik hotel terbanyak di dunia.Mempunyai jumlah 3000 bilik.Bilik pun bau kepam dengan karpet tak cuci.Pernah duduk di hotel ni tahun 2014.Mungkin ada minuman tumpah dan karpet lama kelamaan jadi hapak.

Keadaan di lobi bawah tempat menunggu bas persiaran pelancong dan teksi.Lampu kelip-kelip tergantung di dahan pokok buatan ini sudah ada sekian lama dahulu.Pelbagai ragam manusia kau boleh tengok di sini.Kebanyakannya orang cina.

Pertama kali masih berada di puncak Genting pada waktu malam.Memang sejuk berangin.Muka masing-masing dah merah tahan sejuk.Mata pula berair kena angin bukit.Suhu adalah 18 darjah.Kami kena turun sebelum 10 malam.Nak naik bas lagi pulang ke KL.

Jam 8.50pm

*mini market genting.Pelbagai makanan ringan dan buah tangan ada dijual.Keychain,gelang,coklat dan lain-lain

Cantik berada di sini pada waktu malam.Semua bangunan dihiasi cahaya lampu.Kami perlahan-lahan turun ke tempat kereta kabel.Orang pun tak ramai memang agak sunyi.Jam sekitar 9.20 pm.Suasana hening.

Dalam gondola aku teruja merakam video buat kenangan.Bunyi unggas malam dan tiupan angin menggegarkan pepohon tebal yang ada di sekeliling hutan.Tiba-tiba alangkah terkejutnya aku nampak kelibat putih duduk bertenggek di pokok.Allahu.....kaki menggigil ketakutan sebab tahu itu apa.Menggelabah cari surah yasin dalam mp3 telefon.Pucat aku sampai kawan tanya kenapa tapi aku diam.

Sampai bawah baru aku cerita.Takut dan seram sangat.Dada masih berdebar lagi.Memanglah malam adalah waktu jin setan memunculkan diri kadang terakam dalam gambar.Memang bila teringat balik aku dulu pernah dengar suara perempuan mengilai sewaktu turun dari cable car waktu senja.Aku sangka mungkin suara perempuan dari cable car lain.Tapi kuatnya suara mengilai.Pelik juga.Tapi ramai staf Genting kata sini kawasan keras.Banyak kes bunuh diri dan kawasan "hitam" pelbagai sejarah.

Kawan aku pula bercerita dulu di Maju Juntion butik dia kerja ada maniquen bergerak sendiri.Tambah seram aku dengar dalam bas yang sedang laju menuruni lereng bukit.Perjalanan 1 jam baru sampai ke KL.Syukur selamat sampai.