Saturday 9 December 2023

Nak jalan ke Port Dickson bila

 Kali terakhir aku makan angin di Port Dickson (PD) pada tahun 2018 bersama kawan-kawan.Lepas tu seorang demi seorang dah berumahtangga dan berpecahlah kumpulan kami.Lepas tu aku ada ke PD seorang diri naik ktm dari KL-Seremban-naik bas.Situasi apabila sendirian terasa sangat kesunyian dan kesepian.Aku toleh kiri kanan kebanyakan datang dengan keluarga atau teman.Hatiku kosong dan kosong sekosongnya.

Aku tidak lagi ke PD walaupun jiwa ini merindukan suasana laut dan angin pantai.Memang beberapa kali aku bercadang nak ke PD lagi tapi dengan siapa?Aku nak ajak keluarga semua macam sibuk dengan urusan hidup masing-masing.Ajak kawan?Janji dicapati adalah.Mulut saja cakap ok nak tapi langsung tak ada perancangan.Sedih aku.Kadang aku terfikir adakah kawan aku fikir aku nak gunakan dia jadi pemandu,atau dia segan keluar dengan aku.Bukan itu masalahnya kita ni kalau keluar beriadah/berkelah kenalah beramai-ramai sekurang-kurang berdua.

Entahlah.Aku dah sekat nombor telefon kawan aku yang dua orang tu.Rasa seperti dipermainkan bab nak berjalan ni.Aku dah penat nak tanya bila ada masa lapang?Bila nak jalan?Sudahnya tergantung begitu saja.Aku pun memang tak gemar diperkotak-katikkan orang.Apatah lagi orang yang suka menjatuhkan diri aku bila bercakap.Rasa tak nyaman di situ bila orang judge kita by their own standards.No no no

Tak apalah Allah berserta di mana-mana.Di situ kamu menghadap ada 'wajah' Allah.Kadang-kadang bersendirian merenung ciptaanNya lebih bernilai dari bergaul dengan manusia-manusia palsu.

Zaman yang telah berlalu biarkan ia pergi meninggalkan kita.Kenangan yang manis dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadan/pemisah.Semua yang berlaku sudah ditetapkan dalam qada & qadar Allah.Jangan pernah menyesalinya.Kita manusia bukan sempurna.Ada akal,perasaan,hawa nafsu dan kehendak yang kadang menyelewengkan kita.

Insya Allah ada rezeki aku akan ke PD lagi sewa apartment tepi laut dan memasak.Aku nak ada 'me time' .Tunggulah dengan siapa Allah tentukan untuk aku pergi bersama-sama kelak.

Port Dickson tunggu aku datang yoooo👏👍





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Chalet kg kemensah

 Hari ini adalah hari yang bermakna sekali dalam hidupku.Dapat keluar berjumpa dengan kawan rapat hampir 3 tahun persahabatan.Allah permudah...