Tuesday 26 December 2023

Memandang semua perbuatan Allah

 Takdir hidup orang semua tidak sama.Semua sudah ditulis 50 000 ribu tahun di loh mahfuz (langit) sebelum kita dilahirkan lagi.Tapi takdir boleh berubah dengan kekuatan doa.Terserah Allah untuk mengubah takdir kita bagaimana.

Soal rezeki,jodoh,ajal dan maut sudah ditetapkan.Begitu juga baju warna apa yang dipakai pada esok hari semua sudah tertulis dalam pengetahuan Allah.Daun sehelai yang gugur ke bumi juga dalam pengetahuan Allah.Allah itu maha mengetahui.

Memang kalau boleh pilih takdir tentulah kita inginkan takdir baik-baik sahaja.Siapa yang inginkan takdir buruk?Orang yang paling jahat sekalipun tidak mahukan takdir buruk berlaku di dalam hidup mereka.

Aku selalu berdoa selepas solat kepada Allah agar takdirkanlah aku dengan takdir yang baik-baik sahaja.Jauhi takdir tidak baik.Jadi di sini aku kena faham konsep tauhid.Walaupun pada pandangan akal kita yang cetek sesuatu itu nampak tidak baik tetapi kena memandang itu juga dari Allah.Kita manusia selalu menimang sesuatu mengikut akal dan hawa nafsu semata-mata.Allah tidak cipta sesuatu itu dengan sia-sia.Tersepak batu di jalan sampai luka sekalipun adalah baik.Boleh jadi Allah nak ampunkan dosa kita asbab kesakitan tersepak batu.Baik ataupun buruk semua datang dari Allah.Manusia itu tiada daya upaya.Jasad manusia pun dengan kebesaran dan kekuasaan Allah lah ia dapat bergerak.Manusia tidak mampu berbuat apa-apa tanpa izin kudrat iradat Allah bukan.


Ya Allah ya rabb sesungguhnya aku serahkan diri ini kepadaMu.Hanya Engkaulah maha bijaksana yang mengatur seluruh perjalanan hidupku.Esok sihat atau sakit,dapat makan atau tidak,dapat kerja atau tidak semua terserah kepada Mu.Allahuakbar maafkan segala kekhilafanku ya Allah.Sungguh benar dunia masih subur dalam jiwaku.Kehidupan dunia ini selalu membuat manusia terlupa kepada Engkau ya Allah.Dunia ini ibarat sihir yang menyihir mata manusia agar selalu terpesona.

Ya Allah bantu kami semua umat Nabi Muhammad.Tutuplah aib-aib kami umat Nabi Muhammad dan kasihanilah kami semua umat Nabi Muhammad..Jauhi kami dari mensyirikkanMu dengan sesuatu.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Chalet kg kemensah

 Hari ini adalah hari yang bermakna sekali dalam hidupku.Dapat keluar berjumpa dengan kawan rapat hampir 3 tahun persahabatan.Allah permudah...