Wednesday 14 November 2018

Bergantung hanya kepada Allah swt

Kebanyakan kita banyak bergantung kepada makhluk sehingga apabila kehilangan sesuatu maka hanya makhluk yang dicari terlebih dahulu.

Seharusnya kita meletakkan Allah di tangga teratas barulah makhluk.

Selipar kamu putus.

Maka angkat tangan dan berdoa "Ya Allah gantikanlah seliparku ini..."
Kemudian barulah berusaha.

Allah yang patut didahulukan dalam segala hal.

Ini tidak....usaha segala macam,bila tak dapat barulah cari Allah di jalan terakhir."Ya Allah,aku dah habis ikhtiar tolonglah aku makbulkanlah usaha dan permintaanku ini"

Sepatutnya di awal permulaan lagi harus mengadu kepada Allah.Minta Allah permudahkan jalan kita bukannya selepas putus asa dengan usaha baru Allah yang dicari.Itu salah!Apabila Allah yang didahulukan barulah sesuatu permulaan itu beroleh berkat dan rahmat pertolongan.

Doa itu satu ibadah.Malah Allah murka kepada hamba yang enggan berdoa padaNya.

 Tatacara berdoa kepada Allah juga harus ada seninya.Kena ada cara membodek Allah.Macam kita nak minta sesuatu dari orang sudah tentu kita kena ambil hatinya terlebih dahulu bukan?Contohnya memuji,menghargai orang (memberi hadiah,makanan),bercakap lemah lembut.

Begitu juga dengan Allah.Allah amat sukakan puji-pujian dari hambaNya.Maka perbanyakkan memuji Allah terlebih dahulu.

1) Membaca zikir Allahuakbar,Subhanallah,Alhamdulillah,Lailaha illallah.

2) Seru nama-nama Allah seperti dalam asma ul husna.Ya Rahman....Ya Rahim...Ya Malik...Ya Fattah...Ya Razak....Ya Latif...Ya Hayum..Ya Qayum...
Kena pandai menyeru nama Allah..pilih nama Allah yang rasa sesuai dengan hajat kita.
Seru bukan sebarang seru tetapi seru dengan penuh pengharapan dan keikhlasan hati.

3)Membaca al-fatihah dan selawat Nabi.Bacaan al-fatihah serta selawat ini adalah ibu pembuka sebagai pencepat terkabulnya doa.Sebab itulah dalam tahiyat akhir di dalam solat,ada bacaan selawat nabi.Allah juga memuji nabi apatah lagi kita sebagai hamba yang hina maka diharuskan.

4) Merendah diri dan menghinakan diri di hadapan Allah.
"Ya Allah...aku cuma hambaMu yang hina lagi fakir,aku banyak berdosa dan membawa maksiat kepadaMu..dosaku tidak terpikul Ya Allah...pandanglah aku yang penuh dosa dan miskin ini...aku tak punya apa-apa...aku hanya bersimpuh di pintuMu membawa hatiku yang remuk.Aku mengharap kasih sayang,belas kasihan dan kedermawanMu Ya Allah...aku mohon Ya Allah hanya padaMu yang Maha Berkuasa dan Maha Penolong...sudilah kiranya (sebut hajat).....

Seni berdoa harus ada.Sedangkan dengan manusia pun kita boleh beradab pabila meminta sesuatu apatah lagi dengan Allah,raja pemilik alam ini.Wajib bersopan santun,merendahkan hati dan suara.

5) Jangan tergesa-gesa dalam berdoa.Allah tidak akan memakbulkan doa yang tergesa-gesa dan memaksa.

Ketahuilah firman Allah ada menyebut "berdoalah kepadaKu nescaya akan Aku perkenankan bagimu"

3 cara terkabulnya doa

-Di beri terus

-Di tangguhkan ke suatu saat yang sesuai atau ditolak bala.(contoh minta kereta tapi tidak dikabulnya kerana Allah tahu dengan adanya kereta baru itu hamba itu bakal kemalangan dalam bermaksiat) .Ini sebagai contoh.

-tidak dapat di dunia tapi dikabulkan semua doanya di akhirat.Seorang hamba akan terkejut apabila melihat begitu banyak pahalanya semasa di akhirat.Dia bertanya kepada Allah lalu Allah menjawab "ini adalah pahala hasil doamu yang tidak terkabul sewaktu di dunia dahulu" .Maka hamba itu tersangat gembira dan bersyukur kerana pahala berdoa itu dapat membantunya di akhirat dan berharap agar semua doanya sewaktu di dunia tidak dikabulkan kalau begini banyaknya pahala menanti di akhirat.

Kita semua hanya hamba yang lemah.Perbanyakkanlah bercakap dengan Allah.Dia ada di mana sahaja tanpa mengira tempat.Talian panggilan kita dengan Allah ialah terus.Tak perlu guna telefon malah kredit untuk menghubungi Allah.Carilah Allah....sesungguhnya Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Chalet kg kemensah

 Hari ini adalah hari yang bermakna sekali dalam hidupku.Dapat keluar berjumpa dengan kawan rapat hampir 3 tahun persahabatan.Allah permudah...